ROLOWANIE czyli ROZLUŹNIANIE MIĘŚNI i POWIĘZI

Zapraszam wszystkich do lektury artykułu na temat ROLOWANIA. Krok po kroku wyjaśnię, co to jest rolowanie, na czym polega i dlaczego warto praktykować tę formę ćwiczeń. Podam wskazówki przydatne podczas samodzielnej praktyki oraz zwrócę uwagę na często popełniane błędy. Na koniec postaram się wyjaśnić czym jest powięź i co ją łączy z rolowaniem.

WP_20160207_16_21_08_Pro

Co to jet rolowanie?

Rolowanie jest znanym i cenionym sposobem pozwalającym samodzielnie zadbać o swoje ciało. Jego zalety doceniają wszyscy, którzy prowadzą aktywny tryb życia, ale także terapeuci manualni i osoby leczące ruchem.

Rolowanie to forma automasażu, który wykonuje się przy użyciu rolerów, mini wałków, piłek i innych gadżetów. Ćwiczenia wykonuje się w pozycji stojącej, na podłodze lub przy ścianie. Żeby osiągnąć oczekiwane rezultaty należy znaleźć odpowiedni nacisk i tempo, prawidłowo pracować z oddechem i dobrze dobrać pozycję wyjściową.

Rolowanie jest jednym ze sposobów poprawy pracy mięśni i powięzi. Nadaje ciału gibkość, lekkość i zwiększa jego mobilność. Przyśpiesza regenerację mięśni po treningu i pomaga zwiększyć zakresy ruchu w stawach.

Jak się rolować?

W rolowaniu najważniejsze jest oddanie ciężaru ciała rolce. Mięśnie powinny być w pełni rozluźnione, a ruch powolny ( 3-4 cm na sekundę). Głęboki i miarowy oddech dodatkowo pomaga w rozluźnieniu ciała. Zawsze po ćwiczeniach należy uzupełnić płyny.

Kto powinien się rolować?

Rolowanie jest dla każdego, kto potrzebuje rozluźnienia, regeneracji mięśni oraz lepszego poznania i poczucia swojego ciała.

Ćwiczenia z rolkami są przeznaczone dla osób:

_OLV9166

  • odczuwających dyskomfort i napięcie w ciele

  • aktywnych, regularnie uprawiających sport – regeneracja mięśni, zwiększenie elastyczności ciała, zapobieganie kontuzjom

  • wykonujących pracę biurową, kierowców – niwelowanie napięcia mięśniowego i bólu

  • kobiet chodzących na obcasach – likwidowanie dysbalansu, rozluźnianie stóp

  • po kontuzjach stawu skokowego oraz z wadami stóp (haluksy, ostroga piętowa) – likwidowanie bólu i przywracanie ruchomości w stawie

  • z napięciowymi bólami głowy

Jak zminimalizować ból przy rolowaniu?

Rolowanie jest bolesnym zabiegiem, dlatego że nasze ciała są przeciążone, pełne napięć, z utrwalonymi wadami postawy. Dodatkowo, większość receptorów bólowych znajduje się właśnie w tkance łącznej. To one są pobudzane podczas rolowania.

_OLV9157

Aby zminimalizować ból podczas rolowania warto pamiętać o kilku zasadach:

  • Upewnij się, że twoja rolka nie jest za twarda.

  • Od ogółu do szczegółu. Zacznij od przerolowania całego obszaru, z którym chcesz pracować. Pozwoli ci to znaleźć najbardziej bolesne miejsca. Kolejnym krokiem będzie dokładniejsze zajęcie się nimi.

  • Nigdy nie pracuj na 100%. Zwiększaj stopniowo nacisk i jego intensywność.

  • Przygotuj masowaną tkankę. Warto wcześniej rozmasować miejsce, które zamierzasz wyrolować.

  • Nigdy nie zaczynaj rolowania od miejsc najbardziej bolesnych

żarówkaPraktyczne wskazówki

  • Ważne, aby sprzęt był dobrany indywidualnie do twoich potrzeb i możliwości. Rolki mają różną twardość, a nasze ciała różne potrzeby. Zbyt twarda rolka może powodować większe napięcie w ciele.

  • Swoją przygodę z rolowaniem warto zacząć od spotkania z doświadczonym trenerem. Podczas pierwszej sesji pomoże ci dobrać sprzęt oraz pokaże odpowiednie dla ciebie ćwiczenia.

Co to jest powięź?

Powięź to błona zbudowana z tkanki łącznej, która otacza wszystkie mięśnie, stawy i narządy wewnętrzne. Włókna powięzi tworzą sieć oplatającą cały organizm, niezbędną w trakcie poruszania naszego ciała. Powięź jest również odpowiedzialna za szereg procesów biochemicznych zachodzących w organizmie.

Brak regularnej aktywności fizycznej często prowadzi do stwardnienia powięzi. Zmniejszenie jej elastyczności jest przyczyną wad posturalnych, kontuzji, chronicznego napięcia mięśni i bólu.

Głównym zadaniem rolowania jest właśnie przywrócenie pełnej elastyczności powięzi poprzez pobudzanie i uciskanie. Stymulowanie tej tkanki poprzez nacisk rolki przywraca krążenie krwi w naczyniach włosowatych napiętego i bolesnego obszaru ciała – poprawia przemianę materii w rolowanej partii powięzi i ostatecznie likwiduje ból.


CIAO

Tekst: Anna Pomykała         Zdjęcia: Oliwia Rogalska

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s